‘Think big, act small’ als basis voor significante groei

30 januari 2019


Op 6 en 7 februari is het MIE ’19. Het Marketing Insights Event voor marketeers, researchers en analisten. Keynote speaker op de eerste dag is Anouk Beeren, één van de drie finalisten voor de titel ‘Marketeer of the year 2018’. Zij vertelt over de ups en downs binnen e-commerce bij Bidfood (voorheen Deli XL) waar zij director e-commerce en marketing is.

Heb lef en start: ondernemerschap binnen een grote corporate

Think big – act small. Wat spreekt jullie hier zo in aan?

“Deze twee zinnen zijn onze speerpunten en manier van werken tegelijk”, vertelt Anouk Beeren. “Wij zijn onderdeel van een bedrijf actief in 36 landen met een omzet van €13 miljard wereldwijd maar de verantwoordelijkheid ligt zo laag mogelijk in de organisatie. Dit zorgt ervoor dat wij internationaal denken maar lokaal werken. We reizen veel voor ons werk en hebben een brede blik.” Al deze ervaringen gebruiken ze om te kijken welke innovaties succesvol zijn en welke geschikt voor de klanten in Nederland.

“Daarnaast geloven wij heel erg in proberen. Ondernemerschap binnen een corporate, doen, starten! We beginnen vaak zonder dat alles tot in de punten is uitgedacht.“

Er wordt op het kleinste niveau geïnnoveerd vertelt Anouk. “Maar wel altijd vanuit een overall strategie en doelstelling. Dit kan soms tot onhandige situaties leiden, maar overall heeft het ons tot nu toe veel succes gebracht. En met die internationale context waarin wij actief zijn, is onze stip aan de horizon wel altijd goed gedefinieerd. Dus think big, act small. Heb lef en start!”

Klantgerichtheid en digitalisering

In je keynote ga je het ook hebben over “convenience is the new loyalty”. Wat betekent dit precies voor Bidfood?

“Bidfood heeft een ontzettende groei in de horeca gemaakt. We groeien bijvoorbeeld in de regio Amsterdam 25% en landelijk 12% t.o.v. een markt die 3% groeit.”

Een van de redenen is de digitalisering die Bidfood heeft doorgemaakt legt Anouk uit. Dit zit hem op zowel de transactie, het super gemakkelijk plaatsen van je bestelling, als inspiratie, met bijvoorbeeld onze foodyard community waar onze klanten op aanhaken.

“Het klantgedreven denken is al vanaf het begin van de uitrol van onze online strategie default.”

“Onze denk- en werkwijze zagen wij bevestigd tijdens een presentatie van Steven van Belleghem. Deze hebben wij doorvertaald naar Bidfood als een “frictionless en effortless” online experience. Alles wat wij ontwikkelen moet als eerste gemak toevoegen en gemakkelijk zijn voor onze klanten. Of het nou op inspiratie, service of bestellen is, frictionless en effortless staat bovenaan.”

Hoe doet Bidfood het t.o.v. andere e-commerce partijen?

“In de e-commerce wereld zijn er tal van voorbeelden van webshops die het naar mijn idee gaan winnen omdat zij focus hebben op deze online experience. Gezien de cijfers die Bidfood laat zien scharen wij ons ook onder deze groep maar dan binnen het b2b domein.”

Wie is Anouk?

Anouk Beeren staat aan het roer van de afdeling e-commerce en marketing van groothandel Bidfood. Wat begon als interne startup is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige afdeling met de verantwoordelijkheid over een webshop van €750 mio per jaar. Er heeft onder Beeren een volledige transformatie plaatsgevonden. E-commerce is vandaag de dag volledig geïntegreerd in de bedrijfsvoering van Bidfood.

Keynote: ‘Think big, act small’ als basis voor significante groei

Vanuit de filosofie ‘Think big, act small’, heeft e-commerce en marketing onder leiding van Anouk Beeren de afgelopen jaren grote successen behaald. Uit het onderzoek van Managementexpert Jason Jennings (schrijver van het boek ‘think big, act small) blijkt dat de beste langetermijnspelers de krachten van een grote organisatie combineren met de honger van een start-up. Ze bouwen uitstekende relaties op met hun klanten, leveranciers, werknemers en aandeelhouders. Ze brengen hun kortetermijndoelen in evenwicht met hun langetermijnvisies en leren hun managers om hun handen vuil te maken.

Anouk Beeren vertelt haar hele verhaal op woensdag 6 februari aan het einde van de middag. Heb je nog geen ticket? Bestel ze dan hier.