Cultuurmarketing bij het MIE ‘19

30 januari 2019


Een duidelijke contentstrategie, budgetten verhogen met crowdfunding, inzetten op de totale klantbeleving en slim gebruik maken van data. Belangrijke aspecten in de cultuurmarketing, waar het van groot belang is om verder te professionaliseren op het gebied van (online) marketing. Tijdens het MIE op 6 en 7 februari 2019 hebben we een bijzonder interessant programma.

Stijging in marketingbudget

Het wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op. De concurrentie van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm en de overheid is voorzichtig met subsidies. Het is van groot belang dat de culturele sector verder professionaliseert op het gebied van (online) marketing en promotie. Vaak moet dit met kleine budgetten en een te klein team. Er is al een behoorlijke verschuiving te zien de afgelopen jaren. Zo’n 30% van de respondenten van het Cultuurmarketing onderzoek 2018 heeft het afgelopen jaar een stijging gezien in het marketingbudget van hun organisatie. Opvallend is een stijging van zo’n 28% in grote marketingbudgetten (100.000 euro of meer) en een daling van zo’n 22% in kleine budgetten (0-9.999 euro) sinds 2015. Gemiddeld wordt daarvan bijna één derde uitgegeven aan online marketing.

Hoe zet je het budget goed in? Welke kennis mist er nog in de organisatie? Tijdens het MIE hebben we interessante sessies voor alle geïnteresseerde en werkende in cultuurmarketing. Zowel van sprekers binnen cultuurmarketing als daarbuiten. Hier een aantal sessies op donderdag 7 februari die je zeker niet mag missen op het MIE 2019, het Marketing Insights Event voor marketeers, researchers en analisten:

Hoe we video gebruiken in onze content strategie

Nitcka Wefers Bettink van het Nationale Opera & Ballet

Het Nationale Opera & Ballet zet video content in als middelpunt van hun marketingstrategie. Met video betrekken we het publiek, trekken we een nieuw publiek en als klap op de vuurpijl verkopen we tickets voor onze producties. In deze lezing laten we zien hoe we video gebruiken in onze marketingstrategie via de strategie See, Think, Do.

Hoe we 20 miljoen ophaalden voor cultuur via crowdfunding

Jelle Agema en Cristel Casander van Stichting voordekunst

Als hét crowdfundingplatform voor de creatieve sector in Nederland begeleidden we ruim 4.000 campagnes. 83% van onze campagnes slaagt. Hoe? Door onze begeleiding en platform.

Hoe we met een cultuurlidmaatschap het publiek centraal zetten

Jon Heemsbergen van We Are Public

Hoe we een online klantreis integreren in de totale klantbeleving

Evert Vols van Blauw Research en Stefanie Kreek van Usabilla

In een digitale wereld, speelt de online klantreis een steeds grotere rol in het dagelijks leven van consument. De winnaars van morgen weten als geen ander hoe ze de online en offline wereld kunnen verbinden. Zij zijn in staat de online klantreis naadloos te integreren in de totale klantbeleving en deze te optimaliseren op basis van alle beschikbare data. Blauw en Usabilla vertellen jou hoe jij tot die winnaars van morgen kunt behoren!

Hoe je een snelle online groei bereikt door slim gebruik van data

Frans Appels van Netprofiler

Aan de hand van het vijf drivers model laat Frans Appels zien hoe je traffic, conversie, retentie, orderwaarde en viraliteit structureel kan laten groeien. Hoe analyseer en gebruik je data over deze key drivers en de customer journey om vervolgens met relevante online uitingen en slimme testen te groeien. Met veel aansprekende cases. Bezoekers ontvangen tevens het bijbehorende boek Digital Marketing Pinball.

Op zowel woensdag 6 februari als op donderdag 7 februari bezoek je leerzame sessies en keynotes tijdens het MIE, die bijzonder interessant zijn voor de cultuurmarketing.

Schrijf je hier in voor het MIE.